april 29, 2024

Soest Nu

Soest Nu is de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

De 2000 jaar oude "computer" laat wetenschappers achter hun oren krabben

De 2000 jaar oude “computer” laat wetenschappers achter hun oren krabben

Het Antikythera-mechanisme, een mysterieus apparaat gevonden op een scheepswrak dat een eeuw nodig had om te werken. – AFP/Bestand

De ontdekking van het ongewoon complexe wrak van een 2000 jaar oude “computer” heeft wetenschappers achter hun oren gekrabd.

Het Antikythera-mechanisme, een siderische kalender, werd ontdekt vanuit een Grieks scheepswrak in 1901 en wordt de “eerste computer” genoemd en heeft onderzoekers sindsdien verbaasd.

Het horloge, een handmatig tijdwaarnemingsapparaat, gebruikt een systeem van vleugels om de hemelse tijden van de zon, maan en planeten te volgen. Het deed ook dienst als kalender en registreerde de fasen van de maan en de data van verduisteringen. Indy 100 genoemd.

Hoewel het vrij voor de hand liggend leek, was het mechanisme in feite technologisch geavanceerder dan welk gereedschap dan ook dat in de volgende duizend jaar werd gemaakt.

Experts van University College London hebben het apparaat onderzocht met behulp van 3D-computermodellering om hen te helpen ontrafelen hoe het werkt en een “geniale innovatie” te tonen.

“We denken dat onze reconstructie past bij al het bewijs dat wetenschappers tot nu toe uit de resterende overblijfselen hebben gehaald”, zei Adam Wojke, een materiaalwetenschapper aan de UCLA, destijds.

Volgens hun theorie, waar de oude Grieken geloofden dat de zon en planeten rond de aarde draaiden in plaats van de zon, wordt aangenomen dat het apparaat de beweging van de zon, maan en planeten in concentrische ringen volgt.

“De oplossing van deze ingewikkelde driedimensionale puzzel onthult een ingenieuze creatie – een combinatie van cursussen uit de Babylonische astronomie, wiskunde van Plato’s Academie en oude Griekse astronomische theorieën”, aldus de onderzoekers in het tijdschrift Scientific Reports.