april 29, 2024

Soest Nu

Soest Nu is de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Paus: De onwankelbare heiligheid van Mama Antola werd gemotiveerd door vertrouwen in God

Paus: De onwankelbare heiligheid van Mama Antola werd gemotiveerd door vertrouwen in God

Paus Franciscus ontving pelgrims uit Argentinië ter gelegenheid van de heiligverklaring van de zalige Maria Antonia door Sint-Jozef de Paz y Figueroa, bekend als Mama Antola, en prees haar heiligheid, geloof en doorzettingsvermogen.

Door Deborah Castellano-Luboff

“Laten we niet vergeten dat het pad van heiligheid vertrouwen en verzaking met zich meebrengt”, want toen de zalige Maria Antonia in Buenos Aires aankwam, deed ze dat alleen met een kruis en blote voeten, “omdat ze haar zekerheid niet in zichzelf plaatste, maar in God. vertrouwend dat haar harde apostolische werk het zijne was.”

De paus herinnerde dat vrijdag toen hij in het Vaticaan pelgrims uit Argentinië ontmoette die in Rome zijn voor de zaligverklaring van de zalige Maria Antonia door St. Joseph de Paz y Figueroa.

De in Argentinië geboren non, bekend als Mama Antola, stichtte het Huis van Geestelijke Oefeningen in Buenos Aires. De binnenkort heilig verklaarde heilige werd geboren in 1730 in Celibica, Santiago del Estero, en stierf op 7 maart 1799 in de Argentijnse hoofdstad.

Paus Franciscus koos als datum van haar heiligverklaring 11 februari 2024, de verjaardag van de eerste verschijning van de Maagd Maria in Lourdes.

Iedereen helpen de schoonheid van het volgen van Christus te ontdekken

“We hebben ervaren wat God van ieder van ons wil, zodat we zijn roeping kunnen ontdekken, ieder in zijn eigen levenssituatie”, wat deze ook mag zijn, “zal altijd samen zijn om alles te doen voor de grotere glorie van God en de redding van zielen”, zei paus Antola.

“Mama Antola heeft ervaren wat God van ieder van ons wil, zodat we Zijn roeping mogen ontdekken, ieder in zijn of haar eigen levensstaat.”

Hij zei dat de zalige Mama Antola zich voedde met deze hypothese, die aan de wortels ligt van de ignatiaanse spiritualiteit en die haar werk mogelijk maakte.

READ  Een leraar aan Stanford University is uit het klaslokaal verwijderd vanwege berichten dat zij Joodse studenten kolonisten noemden en de Holocaust bagatelliseerden

Hij zei dat de kwestie een belangrijke prioriteit voor haar werd, “zodat een van haar belangrijkste zorgen, toen de jezuïetenorde werd onderdrukt, was om zelf spirituele oefeningen te geven, in een poging iedereen te helpen de schoonheid van het volgen van Christus te ontdekken.”


Paus Franciscus met Argentijnse pelgrims in Rome ter gelegenheid van de heiligverklaring van Mama Antola

Maar zoals de Argentijnse paus opmerkte: “Het was niet gemakkelijk voor haar.” Vanwege de antipathie die tegen de jezuïeten ontstond, werd het haar zelfs verboden de oefeningen uit te voeren, en dus deed ze dat in het geheim.

Stevig en vreugdevol geworteld in de Heer

De paus suggereerde dat een andere boodschap van de Gezegende is dat we niet moeten opgeven als er tegenslag is, “en dat we onze goede bedoelingen om het Evangelie aan iedereen te communiceren niet moeten opgeven.” Hij zei dat zelfs als we te maken krijgen met een vijandige omgeving op het werk of in ons gezin, we het geloof moeten behouden en moeten proberen het uit te stralen.

“Geworteld in de Heer, moeten we dit zien als een gelegenheid waarin we onze omgeving kunnen uitdagen om de vreugde van het Evangelie te brengen”, zei hij.

Hij voegde eraan toe: “Wij zijn geworteld in de Heer. We moeten deze gelegenheid zien als een gelegenheid waarin we onze omgeving kunnen uitdagen om de vreugde van het Evangelie te brengen.”

De paus drong er bij de gelovigen op aan om de toewijding van Mama Antola aan de heilige Jozef en haar grote liefde voor de Eucharistie na te volgen.

READ  EU-wetgevers hebben gestemd om de verkoop van benzineauto's tegen 2035 te verbieden

Paus Franciscus sloot zijn toespraak af met een oproep aan de pelgrims om te getuigen van wat Mama Antola deelde met het Argentijnse volk en de hele Kerk, en vroeg haar om “ons te helpen op onze gezamenlijke pelgrimstocht naar het Huis van de Vader.”

Paus Franciscus met Argentijnse pelgrims in Rome ter gelegenheid van de heiligverklaring van Mama Antola

Paus Franciscus met Argentijnse pelgrims in Rome ter gelegenheid van de heiligverklaring van Mama Antola