mei 1, 2024

“The Wiz” in Broadway Review: plezier ten koste van een samenhangend verhaal

De nieuwste heropleving van “The Wiz” wil gewoon leuk zijn. Dit is een probleem.

Het origineel was zeldzaam. Toen de musical in 1975 werd uitgebracht, won de musical de Tony Award voor Beste Musical en was destijds een van de weinige Broadway-shows met een geheel zwarte cast. De originele geur was levendig, rijk en doordrenkt van kleur en magie, en bood een vitaliteit als nooit tevoren. Nummers als ‘Home’ en het funky ‘Ease on Down the Road’ staan ​​in het Amerikaanse songbook gegrift.

Promotie Als “The Wiz” van “Blackest of Black Lenses” in een speelfilm van de New York Times, staat de nieuwe revival die zojuist op Broadway is geopend in contact met zijn nalatenschap en biedt een plezierige ervaring. Maar uiteindelijk gaat het mis met deze ‘wijze’. De productie is gepreoccupeerd met het creëren van entertainment en het benadrukken van zwartheid, ten koste van een samenhangende artistieke visie.

In de 'Wizard of Oz'-aanpassing trekt Dorothy (Nichelle Lewis) de pantoffels weer aan (zilver, niet robijnrood) en haalt ze een groep vrienden op (Avery Wilson, Philip Johnson Richardson, Kyle Ramar Freeman) terwijl ze reizen om te zoeken de grote en machtige tovenaar (Wayne Brady) die… Hij kan alle problemen oplossen. De harmonieën en solo's krijgen vaak enthousiast applaus, een bewijs van het overvloedige talent van de band. Lois is de zachtaardige Dorothy, die een prachtige, emotionele vertolking geeft van de tedere ballade ‘Home’. Melodie A. Bates is, als tante Em en de boze heks Evelyn, een krachtige kracht die humor en vocale behendigheid brengt in de gospelballad 'Nobody Brings Me No Bad News'. Brady is een energieke, opgewekte charmeur, die zijn meer dan levensgrote persoonlijkheid volledig omarmt. Freeman gedraagt ​​zich hysterisch als een leeuw, waardoor het theater regelmatig in lachen uitbarst.

READ  Schreeuw VI maakt Creed III, 65 bang met opening van de beste serie - The Hollywood Reporter

Maar het geluid van de muziek was overweldigend. De zang van een bepaalde artiest wordt vaak opgeslokt door de dreun van het orkest. Nummer voor nummer luisteren de zangers (Deborah Cox, die Glinda speelt, is bijna onhoorbaar tijdens haar couplet in 'He's the Wiz', wat echt jammer is gezien haar rijkdom aan vaardigheden). Naarmate de artiesten werden gedwongen te zingen, werd de routine steeds vertrouwder.

De keuzes van regisseur Shelley Williams zijn eveneens teleurstellend. De heropleving ontbeert synergie tussen beelden. De projecties en rekwisieten die ons door de locaties leiden, zorgen ervoor dat Oz er generiek en goedkoop uitziet.

Scenisch ontwerper Hannah Beachler, bekend van haar werk in de Black Panther-serie, Lenen Uit een verzameling op zwart geïnspireerde afbeeldingen: de kleurrijke huizen van het zwarte New Orleans en de Adinkra-symbolen die in bomen zijn uitgehouwen. Afrobeats en krachtige vuisten sieren de Green Wiz Throne. Maar het is gefragmenteerd en nooit verweven in een duurzame visie.

In een musical boordevol visuals verzuimt Williams belangrijke momenten te illustreren. No Yellow Brick Road is een van de meest memorabele beelden uit de musical. Het wordt vervangen door dansers die gele bewakingsuniformen dragen die zijn bedrukt om eruit te zien als een weg. Hun standaard in- en uitgangen worden saai, vooral als hun choreografie de rest van het podium niet vult.

We zien Dorothy ook nooit naar huis terugkeren en zich herenigen met haar tante (het stuk eindigt zodra ze haar huis bereikt). Evelyns meltdown vindt plaats bovenop een gelaagde toren, zodat het publiek slechts zwakke rookslierten ziet om te weten dat ze verslagen is – heel snel.

READ  Taylor Swift doneert 1 miljoen dollar aan het Hurricane Emergency Fund in Tennessee

De vier hoofdrolspelers van de musical worden vaak naar de zijlijn van het podium gedegradeerd of geblokkeerd door leden van het dansgezelschap. De choreografie van Jakyll Knight, bekend van zijn werk met Beyoncé, is een publiekstrekker: een mix van kronkels, kronkels en liften. Maar net als bij andere elementen van de show is er geen duidelijk verband met het verhaal.

Het originele boek van William F. Brown is bijgewerkt door komiek Amber Ruffin, wiens grappen soms grappig zijn (hoewel een grap waarin Evillene bang is dat haar zijdepers nat wordt een beetje vervelend is). Ruffin verspilt geen tijd met het uitleggen van haar gevoel voor humor, waardoor deze… Wij Wie het krijgt, krijgt het.

Maar de dramatische vragen over Dorothy blijven achter de muur van geklets. Waarom beschouwt Dorothy Kansas plotseling als haar ‘thuis’, vooral nadat ze haar diepe isolement in de landelijke hel heeft gedeeld? Hoe voelt Dorothy zich tijdens haar reis, vooral omdat het grootste deel van haar dialoog wordt gebruikt om haar vrienden voortdurend aan te moedigen? Deze basisvragen blijven onbeantwoord tijdens het nastreven van een leuke tijd, en Dorothy wordt naar de rand van haar verhaal geduwd.

In veel opzichten is “The Wiz” een magisch uur. Het is leuk om te merken dat het publiek er echt van geniet. Maar haar toewijding aan vreugde leidt haar op een heel moeilijk pad.

Wiz, te zien in het Marquis Theatre in New York. 2 uur en 30 minuten, inclusief pauze. wizmusical.com