april 13, 2024

Soest Nu

Soest Nu is de toonaangevende aanbieder van kwalitatief Nederlands nieuws in het Engels voor een internationaal publiek.

Telegraafovername: Groot-Brittannië verbiedt buitenlandse staatseigendom van kranten

Telegraafovername: Groot-Brittannië verbiedt buitenlandse staatseigendom van kranten

  • Geschreven door Brian Wheeler
  • Politiek verslaggever

Afbeeldingsbron, Getty-afbeeldingen

De Britse regering heeft gezegd dat het buitenlandse regeringen zal worden verboden Britse kranten en nieuwsmagazines te bezitten.

Dit volgt op kritiek op de voorgestelde overname van de kranten Daily Telegraph en Spectator door het door de VAE gesteunde RedBird IMI.

De regering zei dat de voorgestelde wetgeving “extra bescherming zou bieden aan de vrije pers”.

Een woordvoerder van de door de VAE gefinancierde groep zei dat ze “uiterst teleurgesteld waren over de huidige ontwikkeling”.

De Partij van de Arbeid heeft aangegeven deze wijziging te zullen steunen, wat een wijziging zal zijn van een nieuwe wet die volgende week zal worden besproken.

Er was een toenemende druk van alle partijen op de regering om in actie te komen en de regering werd woensdag geconfronteerd met een mogelijke nederlaag in het House of Lords van collega's die dringend actie wilden zien.

Bij de aankondiging van het verbod zei Lord Parkinson van Whitley Bay dat de nieuwe wet “fusies van kranten en periodieke nieuwsmagazines zou uitsluiten die eigendom, invloed of controle van buitenlandse staten met zich meebrengen”.

Hij voegde eraan toe dat de regering een amendement zal indienen op het ontwerp van de wet inzake digitale markten, concurrentie en consumenten – dat volgende week voor de derde keer zal worden gelezen – om dergelijke deals te voorkomen.

Lord Parkinson bevestigde ook dat het overnameverbod niet van toepassing zou zijn op omroepen.

Het fonds is voor 75% eigendom van Sheikh Mansour, vice-premier en vice-president van de Verenigde Arabische Emiraten, in het Verenigd Koninkrijk bekend vanwege de transformatie van Manchester City Football Club.

Lord Parkinson suggereerde dat de nieuwe wet van de regering van toepassing zou kunnen zijn op de overname van de Telegraph Media Group als de wet snel wordt aangenomen.

Maar bronnen die dicht bij de zaak stonden, vertelden BBC-bedrijfsredacteur Simon Jack dat het bod waarschijnlijk zou mislukken, te midden van groeiende politieke tegenstand.

De aankondiging van woensdag roept serieuze vragen op over de vraag of de overname van RedBird IMI nieuw leven kan worden ingeblazen.

In een verklaring als reactie op de stap zei een woordvoerder van het bedrijf dat ze “geëngageerd blijven” aan het investeren in mondiale media, en voegde eraan toe: “We zullen nu onze volgende stappen evalueren, waarbij commerciële belangen de enige prioriteit blijven.”

Ze vervolgden: “Tot nu toe heeft Redbird IMI zes investeringen gedaan in het Verenigd Koninkrijk en de VS, en wij zijn van mening dat de Britse mediaomgeving verdere investeringen verdient.

“Zoals bij elk van onze deals waren we er duidelijk van dat de overname van The Telegraph en The Spectator een volledig commerciële onderneming was.”

Andere bieders op de kranten zijn onder meer hedgefondsmagnaat Sir Paul Marshall, eigenaar van GB News, de eigenaren van de Daily Mail DMGT en Rupert Murdoch's News UK.

Lord Moore uit Etchingham, voormalig redacteur van de Daily Telegraph, zei dat er “vanaf het begin” zo'n regel had moeten zijn om “duidelijkheid” te verschaffen over de voorgenomen overnames.

Barones Stowell, voorzitter van de Communicatie- en Digitale Commissie en voormalig minister van de Conservatieve regering, heeft partijoverschrijdende oproepen geleid om te voorkomen dat buitenlandse mogendheden Britse nieuwsmediaorganisaties overnemen.

Ze zei tegen collega’s: “We kunnen niet negeren dat het publieke vertrouwen in het nieuws, het parlement en de politieke klasse de afgelopen jaren dramatisch is afgenomen.

“Het toestaan ​​dat buitenlandse regeringen zo’n belangrijk en gevoelig deel van onze natie bezitten, zou het vertrouwen van het publiek in ons allemaal verder schaden als we dat zouden toestaan.”

Zowel de regering als Labour waren van mening dat het alternatieve amendement van de conservatieve tegenhanger op de wet inzake digitale markten, concurrentie en consumenten onwerkbaar was.

Lord Parkinson zei dat de regering hoopte de wijziging in een later stadium van het wetsvoorstel door te voeren.

Hij legde uit hoe dit zou werken en zei dat de regering voorgestelde mediafusies zou doorverwijzen naar de Competition and Markets Authority als er “redelijke gronden” waren om aan te nemen dat de deal “een buitenlandse staat of een aan een buitenlandse staat gekoppeld orgaan eigendom, invloed of controle zou geven ”.

Hij vervolgde: “De Competition and Markets Authority zal verplicht zijn om de mogelijke fusie te onderzoeken, en als zij tot de conclusie komt dat de fusie heeft geleid of zal resulteren in de eigendom, invloed of controle van een buitenlandse staat over een krantenorganisatie, zal de minister van Buitenlandse Zaken wettelijk verplicht om een ​​bevel uit te vaardigen dat de fusie verbiedt of annuleert.”

READ  Het Ministerie van Noodsituaties van Wapens van Wit-Rusland zal klaarstaan ​​in geval van een gewapend conflict