mei 20, 2024

Review: InfiRay P2 Pro thermische camera

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat Hackaday constant wordt gekatapulteerd door bedrijven die willen dat we hun nieuwste en beste tools reviewen. Het is tenslotte goedkoper, gemakkelijker en effectiever om over hun product te publiceren dan om zelf een advertentiecampagne te bedenken. Maar als je al een tijdje bij ons werkt, weet je ook dat interne beoordelingen niet iets zijn dat we heel vaak doen.

De reden is simpel: we zijn alleen geïnteresseerd in apparaten of producten die iets nuttigs of unieks bieden voor deze community. Als zodanig wordt de overgrote meerderheid van deze aanbiedingen genegeerd. Ik zal je een voorbeeld geven. Om welke reden dan ook hebben verschillende bedrijven dit jaar wanhopig geprobeerd om me elektrische fietsen met vijfcijferige prijskaartjes te sturen. Maar aangezien er geen voor de hand liggende manier was om dat om te zetten in bruikbare inhoud voor Hackaday-lezers, bewoog ik mezelf nog steeds alsof ik in de 20e eeuw was. Ik maak natuurlijk een grapje… Ik durf al tien jaar niet meer te fietsen.

Dus ik zou het niet erg vinden om je dat te vertellen, toen InfiRay contact met me opnam Hun review van de P2 Pro thermische cameraDe e-mail belandde bijna in de prullenbak. We hebben dit type op telefoons gebaseerde thermische camera eerder gezien en ze lijken meer van hetzelfde te zijn. Maar nadat ik de specificaties, accessoires en claims in het marketingmateriaal nader had bekeken, dacht ik dat dit misschien de moeite waard was om direct te bekijken.

Kom dichtbij en persoonlijk

Dus wat maakt de P2 Pro thermische camera anders dan veel andere camera’s op de markt? Simpel gezegd, de combinatie van de resolutie van de sensor van (relatief) 256 x 192 en de toevoeging van een magnetisch bevestigde macrolens betekent dat de camera bij uitstek geschikt is voor nauwkeurige inspectie van printplaten. De website beweert zelfs dat het apparaat individuele 0201 SMD-weerstanden op het bord duidelijk kan bewaken.

Hoewel veel van deze camera’s bedoeld zijn voor zaken als het vinden van de koude plekken in uw huis of het identificeren van de heetste onderdelen in de motorruimte van een auto, is de P2 Pro een veel beter hulpmiddel voor het soort close-up, close-up werk dat uw gemiddelde Hackaday-lezer waarschijnlijk zal doen. Tegelijkertijd kan het natuurlijk nog steeds alles wat low-fidelity-modellen kunnen. Dus zelfs als u niet elke dag op zoek bent naar kortere componenten op SMD-borden, zijn er nog genoeg toepassingen voor de camera op andere gebieden en hobby’s.

READ  Rapport: de inspanningen van Apple op het gebied van AI en 'Siri' worden gehinderd door voorzichtigheid en disfunctioneren

De ergonomie van het apparaat is echter niet noodzakelijkerwijs ideaal voor close-upwerk. De P2 Pro is zo klein – ongeveer 28 x 18 mm – dat het heel gemakkelijk is om het zicht met je hand te blokkeren terwijl je probeert de telefoon correct te plaatsen. Het werkt een beetje beter als de telefoon ondersteboven ligt en de USB-C-poort bovenaan zit, maar het wordt natuurlijk om zijn eigen redenen onhandig.

InfiRay moet dit probleem hebben gezien, want er zit een USB-C-verlengkabel in de doos waarmee je de camera afzonderlijk kunt manoeuvreren. Niet in de laatste plaats dankzij de gestroomlijnde vorm van de camera, er waren maar een paar regels in OpenSCAD nodig om een ​​3D-geprinte houder samen te stellen waarmee ik de camera op een standaard statief kon monteren. Dit verbetert de bruikbaarheid van het product zozeer dat ik graag zou zien dat InfiRay een officiële release aanbiedt.

De P2 Pro klokt ook in op 25 frames per seconde (FPS), wat aanzienlijk hoger is dan sommige van de goedkopere modellen op de markt. Geleidelijke temperatuurveranderingen treden naadloos op en het is even betoverend als lonend om warmte door een object te zien circuleren. In de volgende clip laat ik een paar volt door de 0805-weerstand gaan en je kunt duidelijk zien hoe de warmte die door de weerstand wordt gegenereerd, door de draden wordt afgevoerd zodra de stroom stopt.

Geweldige hardware, zo-zo-software

NB: Aangezien ik de Android-versie van de P2 Pro gebruik, is het volgende alleen van toepassing op Google OS. Er is een aparte versie van de camera op de iPhone en een bijbehorende iOS-app, maar aangezien ik die niet heb gebruikt, kan ik niet met zekerheid zeggen wat de ervaring is.

READ  Uitgelekte schema's van de iPhone 16 Pro tonen de opnameknop

Eerlijk gezegd kan ik niets slechts zeggen over de hardware van de P2 Pro zelf – hij ziet er stevig gebouwd uit, presteert geweldig en zelfs de doos waarin hij wordt geleverd heeft een geweldige presentatie. Aan de andere kant zou de software, hoewel onderhoudbaar, een vergelijkbaar niveau van polijsten kunnen gebruiken.

Om de Android-app de camera te laten herkennen, moest je hem soms een paar keer loskoppelen, en ik heb verschillende keren gehad dat de foto van de camera was vergrendeld en de app opnieuw moest worden gestart. Ik had ook problemen met het opnemen van video’s vanuit de app zelf en moest uiteindelijk de ingebouwde schermopnamefunctie van Android gebruiken om de bovenstaande video te plaatsen.

Afgezien van de glitches is de software over het algemeen goed. De interface is eenvoudig en er zijn veel geweldige functies, zoals de mogelijkheid om kleurenschema’s te wijzigen en een “beeld-in-beeld”-modus die het beeld van de camera van de telefoon op de thermische camera plaatst. Houd er rekening mee dat hoe vergelijkbaar de twee perspectieven zijn, afhangt van de camera-indeling van het apparaat waarop u het gebruikt.

Er zijn tal van configuratie- en kalibratie-opties, maar de standaardinstellingen leken allemaal goed te werken en ik hoefde nooit ergens mee te knoeien. Het is echter altijd fijn om deze geavanceerde functies en instellingen te hebben voor het geval je ze nodig hebt.

Trouwens, voor iedereen die nieuwsgierig is: de P2 Pro is geselecteerd als een standaard USB-videoapparaat toen ik hem op zowel mijn Linux-desktop als Chromebook aansloot. Je krijgt duidelijk geen van de geavanceerde configuratie-opties en het is een onbewerkte 256 x 192 @ 25fps zwart-wit videofeed zonder fancy opschaling zoals de app moet zijn, maar het werkt in ieder geval uit de doos en kan nuttig zijn voor allerlei projecten.

Uitbesteden uitbesteden

Degenen die mijn eerdere beoordelingen hebben gelezen, zullen zich waarschijnlijk afvragen wanneer ze de P2 Pro moeten demonteren en kijken wat erin zit. Maar ik ben bang voor dit ding waar ik doorheen moet. Het is een klein doosje dat met een soort lijm vastzit, en om je de waarheid te zeggen, ik zou het ding liever niet vernietigen als ik er iets aan kan doen.

READ  De Beats Solo Buds klinken eigenlijk beter dan de AirPods 2

Maar als je echt moet weten hoe hij er van binnen uitziet, de electret-microfoons zijn een paar maanden geleden daadwerkelijk op zijn kanaal uitgegleden. Het is niet verrassend dat er niet veel gebeurt in de kleine gadget buiten het camerabord zelf, hoewel het slim is in de manier waarop het de interface opsplitst in zijn eigen bord, zodat ze gemakkelijk USB-C- en Lightning-versies kunnen spawnen.

thermische tentoonstelling

Omdat het klinkt als iets dat je graag zou willen zien in een review van een thermische camera, is hier een willekeurige selectie van foto’s die ik de afgelopen week met het apparaat heb gemaakt.

uitspraak

Uiteindelijk moet ik toegeven dat de P2 Pro echt indruk op me heeft gemaakt. Niet alleen maken de resolutie, framesnelheid en macrolens het tot een uitstekend hulpmiddel voor het diagnosticeren van apparaten in alle soorten en maten – het is gewoon heel leuk om met dit apparaat naar de wereld te kijken. Ik zou graag zien dat Android-software hier en daar wordt aangescherpt, maar ik ben geen problemen tegengekomen die groot genoeg zijn om me ervan te weerhouden het product aan anderen aan te bevelen.

Met $ 299 is de InfiRay P2 Pro geprijsd om te concurreren met vergelijkbare apparaten van FLIR, terwijl hij tegelijkertijd hogere specificaties biedt op belangrijke gebieden. Overweeg de FLIR ONE Pro, die u $ 420 kost, maar slechts een resolutie van 160 x 120 biedt en veel groter en zwaarder is. Er zijn natuurlijk goedkopere opties voor thermische camera’s, maar van wat we hebben gezien, zijn ze vaak meer een bevlieging dan een handig hulpmiddel. Als je erover hebt nagedacht om een ​​thermische camera aan je gereedschapskist toe te voegen, maar je bent afgeschrikt door de prijs-prestatieverhouding van wat eerder op de markt was, dan is de P2 Pro misschien waar je op hebt gewacht.