maart 28, 2024

Sega Genesis Mini 2 recensie

Sega Genesis Mini 2 recensie

Ik zal doorgaan en de Mad Men Don Draper hier parafraseren en zeggen dat de Sega Genesis Mini 2 niet alleen een alles-in-één miniconsole is: “Het is een tijdmachine. Het brengt ons naar een plek waar het pijn doet om ga weer.” Don vertrouwde op nostalgie om de carrouseldiavoorstelling te verkopen toen hij dat zei, maar de hele marge werkt net zo goed met deze oude consoles. Hoewel deze mini-hommage aan Sega’s geliefde 16-bits systeem niet voldoet aan zijn voorganger en de TurboGrafx-16 Mini (ook aangedreven door de M2) als het gaat om consolekwaliteit en menu’s, is het nog steeds een geweldig klein stukje technologie dat “ons in staat stelt om ergens heen te gaan We weten dat we geliefd zijn in hem.”

Nostalgie – Het is subtiel, maar toch krachtig

De Genesis Mini 2 is een vervolg op de Genesis Mini die ik in 2019 heb beoordeeld. Het nam me volledig mee op Sega’s eerste reis naar de wereld van de miniconsole, en daarom was ik verheugd om een ​​tweede Genesis aan te kondigen, deze toepasselijk gebaseerd op het model Sega Genesis 2. 2 Een kleinere versie van de originele Genesis die in 1994 werd uitgebracht, hetzelfde jaar dat Sega de noodlottige Saturnus lanceerde.

De Genesis Mini 2 ziet er schattig uit als hij naast zijn iets grotere, grotere broer zit.

Het is een simpele knipoog naar de evolutie van de Genesis-console, en het ziet er schattig uit naast zijn iets oudere, oudere broer. Net als de vorige Genesis Mini heeft hij een deur met een verwijderbare uitbreidingssleuf, zodat je hem in theorie in een puur esthetisch aantrekkelijke Sega Tower of Power-miniatuur zou kunnen passen. (Zoals de vorige keer was deze belachelijke en coole Sega-cd-bijlage alleen verkrijgbaar in Japan, en het was uitverkocht lang voordat ik wist dat het bestond.)

De cartridgepoort heeft kleine veerdeuren, net als de echte Genesis, dus als je een van de miniatuurcartridges hebt die beschikbaar waren bij de power tower (waarschijnlijk niet!), kun je ze opnieuw openen. Het heeft geen enkel functioneel doel, het ziet er geweldig uit.

Aan de voorkant van de Genesis Mini 2 bevinden zich een aan / uit-schakelaar en een knop genaamd “Reset”, maar dat is niet wat het eigenlijk doet: als u erop drukt, verschijnt een menuscherm waarmee u kunt opslaan, laden of teruggaan naar het hoofdmenu tijdens spellen. Een knop met dezelfde functionaliteit is ook opgenomen in de bedrade controller met 6 knoppen. Het mooie is dat het een standaard USB-apparaat is, met een draad van ongeveer twee meter lang, zodat je het desgewenst op een computer kunt aansluiten.

De menuknop op de console is gemakkelijk toegankelijk en knoeit in het minst met het originele ontwerp van de console. Het is waar je zou verwachten dat je de rechterschouderknop op een andere console zou vinden, maar het is in de mal gemengd zodat het niet uit elkaar valt. Op het eerste gezicht is het gewoon een gewone controller met zes knoppen, iets wat we ervan hebben gestolen met de Genesis Mini 2019. Het goede nieuws is dat de juiste uitgebreide controller aanwezig is, inbegrepen in de doos, en zal werken met de originele Genesis Mini , te. Het slechte nieuws is dat de controller nogal slecht is.

READ  De eerste iPhone op volledig scherm zou in 2024 kunnen verschijnen

Wat first-party replica’s van oudere consoles betreft, is degene die bij de Genesis Mini 2 werd geleverd op zijn best gewoon aangenaam. De knoppen zien er best gaaf uit. Ze hebben een paddenstoel die ik echt ongewenst vond, en de D-pad deelt hetzelfde voelbare ongemak. Ik heb geen gebrek aan reactievermogen opgemerkt tijdens het gamen, maar het voelt licht en goedkoop aan, alsof het slechts een bijzaak was. De controller met drie knoppen die bij het origineel werd geleverd, was ook niet geweldig, maar er zaten er tenminste twee in de doos in plaats van slechts één.

Prik het in je hart

De gebruikersinterface van de Genesis Mini 2 is grotendeels ongewijzigd ten opzichte van het origineel. De muziek op het menuscherm is lang niet zo goed, maar alle andere opties waar ik van hield zijn terug, zoals het zien van “Your Collection”, evenals enkele nieuwe achtergronden voor de menuschermen en tijdens het spelen. Er is niet veel in de weg van verbetering vanaf het begin, en eerlijk gezegd, aangezien ik niet erg van muziek houd, is het minder fantastisch. Het is jammer dat Sega zich niet heeft laten inspireren door het superieure gebruikersinterfaceplezier van de TurboGrafx-16 Mini. Hoewel de Genesis Mini 2 bijvoorbeeld een gezonde selectie Sega-CD-games bevat, mist het de extra touch van de TurboGrafx-16 Mini – een regiospecifieke animatie bij het laden van een wagentje of game-cd.

M2 is eigenlijk een stel malafide avatars.

Met andere woorden, als u een cd laadt vanuit de Amerikaanse interface, is het net de Amerikaanse versie van TurboGrafx, terwijl het laden vanaf de Japanse interface als een pc-drive is, en EU-games zien eruit als de EU-versie van de pc-drive – ze zijn zelfs gedaan Gesimuleerd geluid van een cd-station dat ronddraait en de schijf leest. Het was een erg leuke, zinloze aanraking, maar een liefdevolle aanraking die totaal ontbreekt in de Genesis Mini 2, en het is een teleurstelling voor mij, een volwassen man die van fantasiegeluiden houdt.

Wat de Genesis Mini 2 deelt met de TG-16 en de originele Mini, is hoe het spelmenu verandert om de taalinstellingen weer te geven. Kies “Japans” uit de lijst met taalopties en de hele ervaring zal veranderen. U wijzigt niet alleen de taal van de aanwijzingen op het scherm in de gebruikersinterface, u wijzigt ook de boxart, de speltaal en zelfs de gebruikersinterface verandert om de regio weer te geven. Ik geef de voorkeur aan de Japanse verpakking en het visuele ontwerp van de Mega Drive vanwege hoe sterk het was in de jaren ’90, en gewoon overschakelen naar Japans in het taalmenu geeft me waar mijn oogballen naar hunkeren.

READ  Gboard introduceert handschriftfunctie op Pixel- en Samsung-tablets

Het is niet alleen de gebruikersinterface en taal die is veranderd, maar ook de kunst van de gamebox – maar helaas krijgen we in de VS niet de volledige lijst met games die te vinden zijn in de Japanse versie van de Genesis Mini 2. Magical Taruto- kun je bijvoorbeeld op de console wel Japans bedienen maar niet de Japanse versie van de Genesis Mini 2 die in Amerika wordt verkocht. Het is een heel schattig en kleurrijk side-scrolling-programma dat waarschijnlijk het meest bekend is omdat het is ontwikkeld door Game Freak, dat je misschien kent van Pokemon. We missen ook het Captain Tsubasa-spel voor de Sega-cd die nooit naar het westen kwam, en het originele Shin Megami Tensei-spel. Het is een beetje raar, eerlijk gezegd, omdat je hier in de Verenigde Staten geen Genesis Mini 2 kunt kopen. Je moet het importeren uit Amazon Japan. Het is een vreemde omissie, vooral gezien het feit dat de Turbo Grafx-16 Mini alle games bevatte, ongeacht in welk land je hem kocht.

M2 zei: “Wat als het in Genesis sprite scaling was?” En ze ging door en maakte daar iets van.

De reden dat ik de hoop op de hele lijst met Japanse games niet opgeef, is dat M2 in feite een stel boevengoden is. Dit bedrijf fascineert me absoluut. Ze is verantwoordelijk voor enkele van de beste projecten voor het behoud van games die er zijn, en ze heeft een hoog watermerk neergezet op het gebied van het bewaren en restaureren van videogames. Dit team had een aangepaste emulator en gebruikersinterface kunnen bouwen, ze in een aantal ROM-bestanden kunnen plakken en het zo noemen, maar zo werkt de M2 ​​niet. Niet eens in de buurt! Nee, de ontwikkelaars van M2 gingen niet alleen door en voegden enkele niet-uitgebrachte games toe aan de Genesis Mini 2, ze verhuisden ook enkele van de oude arcade-games naar de Genesis. Wat geweldig is! Ze hoefden het niet te doen, maar deden het, net als flexibiliteit – maar er is meer! Space Harrier II, het klassieke Sega-arcadespel, had oorspronkelijk een Genesis-poort, maar M2 zei: “Ja, maar wat als Genesis het schalen van geanimeerde pictogrammen ondersteunt?” Het ging door en maakte dit ding, maar het voegde ook dezelfde pictogramschaalondersteuning toe voor de Genesis-versie van Space Harrier. Je krijgt dus een extra spel, een spel dat ik persoonlijk erg leuk vind.

Naast het maken van poorten die voorheen niet bestonden, heeft M2 enkele wijzigingen aangebracht in de meegeleverde games. Phantasy Star II, een van de meest legendarische 16-bits RPG’s, heeft verbeteringen in de kwaliteit van leven die vergelijkbaar zijn met wat M2 deed met de Sega Ages-versie van de originele Master System-versie van Phantasy Star. Kortom, spelen wordt in 2022 acceptabeler dankzij de Easy Mode en verhoogde loopsnelheid. Geloof me, je zult het willen inschakelen. Loopsnelheid in vroege Phantasy Star-games is moeilijk.

Afgezien van de “nieuwe” games, zijn er hier nog een heleboel andere geweldige games, in totaal 61. Het heeft Sonic 2, waarvan alle coolste kinderen die ik ken het erover eens zijn dat het de beste is, en Sonic CD. Er is ook Ecco the Dolphin en het vervolg, beide voor Sega-CD. Als je willekeurig 16-bits weirdo’s wilt raken, heb je Streets of Rage 3, Final Fight CD en Super Street Fighter II. Voor RPG’s is er de eerder genoemde Phantasy Star II, Shining Force CD, Shining in the Darkness en meer. Het zit in die tijd vol met allerlei soorten spellen, behalve sport.

READ  Hoeveel gaat de iPhone 15 kosten?

In vergelijking met het origineel is het moeilijk te zeggen of de Genesis Mini 2 een betere selectie aan games heeft of niet. Ik zou ze in een dilemma plaatsen en zeggen dat de spelkeuzes complementair zijn aan elkaar.

Letterlijk “pijn van een oude wond”

Er zijn ook een aantal rare spellen zoals Ooze, die ik nog niet eerder heb gespeeld of waar ik nog nooit van heb gehoord. Na een paar minuten met Ooze, zal ik het waarschijnlijk niet meer spelen, en er zijn hier zeker nogal wat blindgangers. Bonanza Brothers is geen game waar ik van heb genoten, we denken dat Ninja Warriors is toegevoegd omdat de licentie goedkoop was, en Virtua Racing voor Sega Genesis is de goedkoopste versie van die game. In het geval van Virtua Racing is het echter vanuit historisch perspectief logisch om het toe te voegen aan de Genesis Mini 2, omdat het destijds geweldig was, maar nu is het gewoon nutteloos en onbekend. Night Trap is weer een van die games die de reputatie heeft verschrikkelijk te zijn, maar historisch gezien misschien wel de belangrijkste game op de lijst. Geen van de andere games op de Genesis Mini 2 kan opscheppen dat ze de verontwaardiging van de wetgevende macht van de Amerikaanse regering hebben genoemd. Het zou zonde zijn om het niet op te nemen, ook al is FMV behoorlijk gek.