april 23, 2024

Review van American Negro Magical Society: Meesterlijk en opruiend

In de rauwe komedie van Kobe Libby wordt een jonge kunstenaar betrokken bij een geheim genootschap dat tot doel heeft blanke mensen tevreden te stellen. Het lef van de film is dat hij doet alsof dit iets goeds is.

Voor sommigen van ons heeft 'American Fiction' een sardonische durf die meteen grappig is, snelheid en kracht op de catwalk brengt – en op de een of andere manier, wanneer de komedie zou moeten beginnen, wordt het in plaats daarvan gedempt en moraliserend. Ik denk dat het nadeel is dat nadat Jeffrey Wright Monk zijn nep-memoires over het zwarte leven op straat had verkocht, er een sterk verlangen is om het – en de film – te zien met een zekere wraakzuchtige vreugde over de manier waarop de populariteit van het boek het racisme van onwetende blanke mensen besmeurde. . In plaats daarvan wordt Monk zo ellendig gemaakt door wat er gebeurt dat de film zichzelf nooit toestaat die vreugde te verkennen.

Als ze dat had gedaan, zou het meer op 'The American Magical Negro Society' hebben geleken, een komedie vol racistische beelden die net zo slim en schandalig is als 'American Imagination' (het klinkt als een soort neef van de film van Cord Jefferson). ), dit is de enige die de woede volgt. Schrijver-regisseur Koby Libby wil ons aan het lachen maken en tegelijkertijd onze hoofden laten draaien. Hij neemt het af. ‘The American Negro Magical Society’ is een briljant geëngageerde fantasykomedie die trouw blijft aan zijn oneerbiedigheid.

In dit werk staat echter ook een serieuze en voorzichtige kunstenaar centraal. Arin (Judge Smith), gevestigd in Los Angeles, maakt losse sculpturen die de wereld negeert. En het zijn niet alleen sculpturen. Op de cocktailparty in de kunstgalerie waar de film wordt geopend, beweegt Arin, 27, ongemakkelijk door de kamer, en we worden gewaarschuwd om erachter te komen waarom. De reden dat hij zich zo ongemakkelijk voelt, is dat niemand hem helemaal kan zien; Na al die decennia van vooruitgang is het nog steeds de geleidelijk draagbare versie van The Invisible Man van Ralph Ellison. Wanneer hem wordt gevraagd om met een potentiële koper te praten voor zijn draaiende beeld, ziet de man Arin aan voor een ober. De film vertelt ons dat dit een soort ‘onbedoelde’ micro-agressie is die het doelwit in een staat van wanhoop kan achterlaten.

READ  Kelly Ripa bedankt Kathy Lee Gifford voor het niet lezen van haar boek

Maar Arin staat op het punt gered te worden. Na een lastige ontmoeting bij een geldautomaat komt Roger (David Alan Grier), die de barman was bij de opening van de show, naar Arin toe en overtuigt hem om met hem mee te gaan. Het brengt hem naar een grote verborgen ruimte, achter een kapperszaak, vergelijkbaar met de kamer van de geheim agent in de “Kingsman” -films. Het is het hoofdkwartier van de American Society of Magical Negroes – een verborgen organisatie van zwarte mensen die zich verenigen om letterlijk uit de kast te komen en heilige supporters, beste vrienden en levenscoaches voor blanke mensen te worden.

Waarom doen ze dat? Er wordt al lang over de mythologie van de magische negerfilm gesproken. De American Society of Negro Magicians vermaakt zich uitstekend met het spelen met deze beelden – bijvoorbeeld personages als de trouwe chauffeur van Morgan Freeman in Driving Miss Daisy of de gevangene van Michael Clarke Duncan in The Green Mile, die bestaan ​​zonder enige andere reden dan om de hoofdpersoon te helpen. de witte. Maar ook al lacht de film om het beeld van de Magische Negro als een hopeloos reactionaire (en racistische) trope op het grote scherm, duikt de film in het meer uitdagende idee dat Magische Negers veel meer blijven dan louter een filmische tirannie. De openingstitel vertelt ons dat de magische neger ook in het echte leven bestaat.

Wat de film daarmee bedoelt, is dat als je zwart bent, je vaak in een situatie terechtkomt – het kan op je werk zijn, of op een feestje, of waar dan ook – tenzij je ervoor kiest om de blanke dicht bij je te brengen. voel je op je gemak, heb het gevoel alsof… Alles draait om jou, je wordt genegeerd, aan de kant geschoven en mogelijk in gevaar. En wat de film zegt, op een satirische maar heel openhartige manier, is dat zwarte mensen dit soort coping-mechanismen hebben geïnternaliseerd, tot het punt waarop ze zichzelf, stiller dan je in de films ziet, veranderen in ‘magische negers’ voor iedereen. allerlei verraderlijke trucs. Methoden.

De film zegt dat ze het moeten doen. Het is een kwestie van overleven (soms letterlijk). De verraderlijke schoonheid van ‘The American Society of Negro Magicians’ is dat het een wrede satire van blanke mensen is, en het is ook een sympathieke satire van zwarte mensen. Als filmmaker ziet Kobe Libby een diepgaande co-existentie in onze raciaal turbulente samenleving. In deze film vertelt hij over zaken die lange tijd onder de radar van de reguliere cultuur hebben gestaan. Dit is de hilarische brutaliteit van de film.

READ  Prins Harry en Meghan vergezellen William en Kate op Windsor-tour

Zoals Arin verneemt, gaan leden van de American Society eropuit en maken zichzelf tot onderdanige zielsverwanten van blanke mensen, en zoals Roger uitlegt, doen ze dat omdat ze proberen een veiliger wereld voor zichzelf te creëren. Als zwarte Amerikanen zijn ze kwetsbaar wanneer de blanke mensen om hen heen (de baas, de agent, de vreemdeling op de stoep) zenuwachtiger worden. Hoe meer ze deze stress kunnen verminderen, hoe groter het collectieve welzijn dat ze als zwarte burgers zullen ontvangen.

Dit is natuurlijk een verschrikkelijk, tweesnijdend idee. De film maakt duidelijk dat er waarheid in zit (wat woedend is). Tegelijkertijd verdraait het op oneerlijke wijze het idee dat zwarte mensen zichzelf tot facilitator van overbevoorrechte blanke mensen moeten maken. De film weet hoe vreselijk dit idee is, maar duwt het door een ‘viering’ die een vorm van uitgestreken satire wordt.

Zodra hij officieel lid van de gemeenschap wordt, krijgt Aren een aantal fantastische hulpmiddelen en privileges. Hij heeft nu de kracht van teleportatie en krijgt een weegschaal in de lucht hangen om het stressniveau van een blanke te meten. Misschien had een kleinere film dit alles tot een grootschalige farce kunnen maken. In plaats daarvan stelt Diddy (Nicole Byer), de tirannieke leider van de vereniging, na enkele hilarische scènes waarin oude nikker-magiefilms genadeloos worden geparodieerd, een gedragscode op voor de missies van de vereniging. Zorg ervoor dat uw gedrag altijd acceptabel is voor uw witte klant. Zorg er altijd voor dat het allemaal om hen draait. Bovenal “laten we de klant de onderdelen zien waardoor hij zich goed voelt, en meer niet.”

De film wijst Arin toe als de magische neger van Jason (Drew Tarver), een arrogante broer van softwareontwerper die werkt bij een cool technologiebedrijf genaamd MeetBox, gerund door de Australische schurk Mick (Rupert Friend). Het hart van de film zijn de strakke kantoren van MeetBox, waarvan delen eruitzien alsof ze uit een gigantische Lego-set zijn gebouwd. “The American Society of Magical Negroes” verandert in een ensemblekomedie, waarin Arin Jasons collega-ontwerper en eindeloos ondersteunende beste vriend speelt.

READ  Jussie Smollett's juridische team vraagt ​​om vrijlating in afwachting van beroep in Emergency Movement

Arin maakt nu goed gebruik van zijn lichte onhandigheid. Hij plaagt Jason altijd, prijst hem, moedigt hem aan en danst rond wat hij maar wil. Het trieste is dat dit alles zich afspeelt als volkomen redelijk bedrijfsgedrag; Dat gold ook voor de plotselinge diversiteitswaanzin van het bedrijf nadat de gezichtsherkenningssoftware de gezichten van zwarte mensen niet herkende (een schandaal dat al snel 'ganagat' werd genoemd). Maar er is ook een romantische hindernis. Jason heeft nog een designercollega, Lizzie (Anne Lee Bogan), met wie Arin een leuke ontmoeting heeft en waarmee hij flirt in een café. De twee strijden (zonder dat Jason het weet) om haar genegenheid, maar het magische negerelement is zodanig dat Jason het niet zo ziet totdat Arren het idee in zijn hoofd stopt.

De komedie is subtiel genoeg om tot leven te komen door de nuances van het acteerwerk. Rechter Smith speelt met zijn imposante baard een sexy nerd met buitengewone smaak, maar hij heeft ook de moeilijke taak om Arins mensenvriendelijke oppervlakkigheid, de waarheid van zijn verborgen gedachten en het touwtrekken tussen de twee te laten zien; Hij bracht het met zelfvertrouwen. Drew Tarver, die lijkt op een meer ontspannen Will Forte, is het egomanische karakter van de film, en het plezier van zijn optreden is dat hij Jasons rechten nooit overdrijft; Het is er gewoon. Hij levert ook een van de beste ‘Ik ben geen racist’-monologen die ik me kan herinneren, deels omdat Kobe Libby het schreef met een briljant begrip van de pseudo-liberale psychologie. Als Lizzie is An-Li Bogan flamboyant en toch kalm, en David Alan Grier, met zijn witte baard, speelt de toegewijde charmeur, maar vleit Roger nooit alsof hij er een levenslange, oogrollende ontevredenheid in heeft gegoten.

De American Society of Negro Magicians zou een onderwerp van discussie kunnen worden, deels omdat ik het controversieel vind. Is het satirische standpunt van de film in zekere zin vooruitstrevend of reactionair? Ik stem voor het eerste, maar het gevaar dat de film met zich meebrengt is dat hij met het laatste flirt. Maar uiteindelijk verdwijnt elke desoriëntatie of desoriëntatie, en je blijft je er scherp van bewust dat waar deze film over gaat geen Amerikaanse fantasie is.