april 15, 2024

Filmrecensie 'Dune: Part 2': groter, gevaarlijker en ver, ver weg

Herberts roman is een fascinerend geschrift, een minutieus gedetailleerde en meeslepende fantasie over geloof en twijfel, overleven en strijd, idealisme en nihilisme. Herbert was bij uitstek een wereldbouwer en hij putte uit het wonder van referenties om een ​​fantastische wereld te creëren. De resultaten zijn ongebruikelijk genoeg om nieuwsgierigheid en soms een gevoel van verwondering op te wekken, ook al behoudt het verhaal buiten de pagina's een verbinding met de werkelijkheid. Het is een dichte palimpsest, met invloeden variërend van de Griekse mythologie tot de tragedie van Shakespeare en de Jungiaanse psychologie. Herhaaldelijk kan het, vooral in de weergave van een vijandige omgeving en religieuze onverdraagzaamheid, tot op de dag van vandaag een waarschuwing lijken.

Villeneuve's benadering van het aanpassen van de roman is in feite een van oordeelkundige distillatie. Net als de eerste film presenteert deel II de plot vloeiend (het is gemakkelijk te volgen), met dialoog- en actiescènes die passen bij de geest van het boek, de overkoepelende verhaallijn, de verve en de vreemdheid ervan. De dialoog voelt natuurlijk aan, zelfs wanneer personages namen uiten als de Bene Gesserit, een mysterieuze religieuze vrouwenvereniging die in 'Deel Twee' steeds belangrijker wordt. Het belangrijkste is dat de actiescènes de film niet vertragen of de rest van de film irrelevant laten lijken. Reguliere avonturenfilms bewegen zich vaak tussen verklarende en actiescènes met vermoeiende voorspelbaarheid; Hier stroomt alles.

‘Dunes’ is eindelijk een oorlogsverhaal, zoals veel hedendaagse filmbrillen, en het duurt niet lang tot ‘Part Two’ voordat de lichamen beginnen te vallen. In de snelle opener dalen de soldaten van Harkonnen, geleid door een kale vechter genaamd Beast Rabban (Dave Bautista), vanuit hun vliegmachines af naar de woestijnbodem. De soldaten dragen omvangrijke uniformen waardoor ze er net zo zwaar uitzien als ouderwetse diepzeeduikers en lijken niet in staat de strijd aan te gaan met de Fremen, behendige strijders met de parkourbewegingen en het evenwicht van een geit. Maar Villeneuve is een meester in verrassingen en weet contrasten – licht en donker, groot en klein – te mobiliseren om interesse en spanning op te wekken. Al snel vliegen de vliegtuigen van de Harkonnen snel de lucht in en worden ingeschakeld.

READ  Dancing with the Stars-jurylid Len Goodman sterft op 78-jarige leeftijd

“Deel Twee” beweegt zich met een vergelijkbare vindingrijkheid, ondanks alle zwaarte en Byzantijnse complexiteiten en de complexe samenzweringen die tussen de verschillende facties worden gedeeld. Het vervolg brengt een aantal bekende gezichten terug, waaronder Josh Brolin als Atreides' loyalist Gurney Halleck en Stellan Skarsgård als de meedogenloze Baron. De Baron, de leider van de familie Harkonnen, besteedt een groot deel van zijn tijd aan het doden van handlangers of het onderdompelen van zijn enorme, vaak blootgestelde, bolvormige lichaam in een plas van wat lijkt op ruwe olie. Rabanne, zijn incompetente neefje, wordt al snel overschaduwd door de meest opvallende toevoeging aan het Dune-detachement, een andere neef, Vid Rotha, een kwaadaardige tumor gespeeld door een onherkenbare en uiterst angstaanjagende Austin Butler.

Omdat hij spectraal wit en schijnbaar haarloos is, net als zijn oom, ziet de Feyd-Rautha eruit als een gigantische worm. Hij is een krijger en een slechterik, net als zijn oom. Ondanks Butlers gespierde rondingen en sensuele pruilmondje is hij echter niet de gebruikelijke sexy held, en het personage blijft een zeurend verhalend vraagteken. Feyd-Rautha wordt de rivaal van Paul, maar dient ook als tegenhanger van de enorme zandwormen die onder de oppervlakte van Arrakis reizen en de onschatbare natuurlijke hulpbron van de planeet produceren, bekend als het mengsel of het kruid. Het kruid, net zo belangrijk als aardolie, net zo verslavend als de smaak, sprankelt als sprookjesstof, verandert van gedachten, maakt de ogen helderblauw, maar houdt vooral dit universum draaiende – en hevig aan het karnen.